Nespavosť

Nespavosť

Ľahnúť si po náročnom dni do mäkkej postele, zavrieť oči a spať... Takto nejak si to istotne mnohí z nás predstavujú. Niekedy však aj napriek zjavnej únave spánok nie a nie prísť. Ako si môžeme v takom prípade pomôcť? A čo vlastne za náš spánok zodpovedá?

Hormónom, ktorý predstavuje významnú látku vplývajúcu na priebeh a kvalitu nášho spánku je melatonín. Vytvára sa v našom mozgu, presnejšie v epifýze, pričom na jeho produkciu výrazne vplýva svetlosť prostredia. Jeho produkcia je preto najvyššia počas v noci. Okrem toho, že melatonín vplýva na náš spánkový režim, vyznačuje sa tiež silným antioxidačným pôsobením. Spomaľuje starnutie buniek a ovplyvňuje črevnú peristaltiku.

Melatonín predstavuje vhodnú pomoc najmä v prípade, že je naša nespavosť spôsobená problémami so zaspávaním. Obvykle týmto typom nespavosti trpia ľudia pracujúci na zmeny či cestovatelia. Vzhľadom k faktu, že produkcia melatonínu klesá úmerne s vekom, častokrát pomáha pri nespavosti starších ľudí.

Alternatívou melatonínu je pri spánkových problémoch tiež aminokyselina L-tryptofan, z ktorej sa melatonín cez serotonín syntetizuje. Užívanie L-tryptofanu sa ukázalo vhodné pri úzkostných stavoch či nepokoji, čo v konečnom dôsledku mnohokrát prinieslo zlepšenie aj v oblasti zaspávania.

Okrem uvedených látok sú pri problémoch so spánkom a zaspávaním často využívané tiež rastlinné výťažky z rastlín obsahujúcich sedatívne pôsobiace zložky. Najviac preskúmané je užívanie extraktov s obsahom Valeriány Lekárskej, ktorej obsahové látky pri dlhodobom užívaní zlepšujú spánok bez toho, aby negatívne vplývali na spánkové cykly.

Ďalšou často používanou rastlinou je Medovka Lekárska, ktorej zložky, najmä kyseliny rozmarínová a hydroxyškoricová priaznivo pôsobia na zmiernenie nepokoja a úzkosti.

Pri problémoch so spánkom sa okrem Valeriány či Medovky do kombinovaných prípravkov používajú tiež výťažky z Chmeľu, Levandule či Ľubovníka. Práve pri Ľubovníku je potrebná zvýšená opatrnosť, nakoľko ide o rastlinu s veľmi vysokým množstvom interakcií s inými látkami a liečivami.

V podstate pri všetkých uvedených látkach a prípravkoch, ktoré ich obsahujú platí, že pre dosiahnutie požadovaného efektu, teda ľahšieho zaspávania a odstránenia nespavosti je potrebné opakované užívanie. A netreba zabúdať, že dobrá a pokojná nálada má na náš spánok tiež správny vplyv.

Mgr. Martina Kadlecová