Pamäť

Pamäť

Dobrá pamäť a bystré myslenie nepochybne padne vhod každému jednému z nás.

Aj keď samozrejme platí, že náš mozog je najlepšie udržiavať vo forme správnym „tréningom“, sú obdobia, kedy potrebujeme fungovanie našej pamäte podporiť. Hoci by sme radi privítali prípravok, ktorý by zafungoval okamžite, vo väčšine prípadov platí, že očakávaný efekt je podmienený dlhodobejším užívaním.

Aké sú teda možnosti podpory našej pamäte? Najrozšírenejším liečivom tejto oblasti piracetam. Ide o nootropikum, teda látku priamo určenú na zlepšenie pamäte a sústredenia. Piracetam zlepšuje fungovanie našich nervových buniek, zvyšuje ich zásobenie kyslíkom a glukózou, vďaka čomu sa im dostáva zvýšené množstvo potrebnej výživy. Podľa štúdií sa očakávaný efekt dostavil po 4 až 6 týždňoch užívania, avšak jeho dlhodobé užívanie je potrebné skonzultovať s lekárom s dôvodu možného vplyvu na zrážanlivosť krvi.

Okrem piracetamu je vhodnou výživou našich neurónov tiež kreatín, látka, ktorá sa okrem iného využíva tiež v športe na zlepšenie výkonu. Kreatín pomáha tvorbe adenozíntrifosfátu - látky, ktorú možno považovať za energiu pre všetky bunky v organizme, teda aj tie nervové.  

Pokiaľ je našim cieľom dlhodobá podpora pamäte, respektíve profylaxia zabúdania či zlého učenia, môžeme siahnuť po dlhodobom užívaní omega -3 mastných kyselín. Vzhľadom k tomu, že ich nedostatok je okrem iného spájaný práve s výskytom depresie, demencie či zhoršovaním pamäťových schopností, doplnením množstva na správne hodnoty (obvykle 1200 až 1400 g denne) môžeme týmto problémom predchádzať.

Pokiaľ by sme pri podpore pamäťových a kognitívnych funkcií nášho organizmu chceli čerpať najmä z prírodných zdrojov, vhodnými sú výťažky z rastliny Ginkgo biloba. Výťažky z Ginkga zlepšujú pamäť a pozornosť, zvyšujú reakčnú rýchlosť a koncentráciu, dlhodobé užívanie je potrebné skonzultovať s lekárom s dôvodu možného vplyvu na zrážanlivosť krvi. 

Vhodným doplnkom je tiež lecitín, ktorý, hoci nevplýva na sústredenie, má priaznivý vplyv na ukladanie a zapamätanie si informácií.

Ak sa popri učení potrebujeme udržať „pri vedomí“ o niečo dlhšie, ako by sme obvykle vládali, rýchlou pomocou je kofeín. Okrem kávy, alebo zeleného čaju, ktoré si pri kofeíne predstaví azda každý, je vo vysokom množstve obsiahnutý tiež v Guarane, odkiaľ sa navyše vstrebáva pomalšie, teda je jeho účinok dlhodobejší.
Mgr. Martina Kadlecová


Produkty priradené k tejto novinke