Probiotiká - prebiotiká

Hoci sú naše črevá ukryté v brušnej dutine, keby sme spočítali celú ich plochu, zabrali by približne päť futbalových ihrísk. Stálymi obyvateľmi črevného systému sú trilióny mikroorganizmov, ktoré možno zaradiť medzi asi 1000 druhov rôznych baktérií, spoločne označovaných ako črevný mikrobióm, prípadne črevná mikroflóra. Zaujímavosťou je, že osídlenie nášho čreva je niečím tak jedinečným, ako odtlačok prsta. Napriek miliardám ľudí na svete nenájdeme nikoho s identickým mikrobiómom.

Mikroorganizmy, ktoré sa v črevách nachádzajú, sa podieľajú na veľkom množstve biologických dejov. Zlepšujú trávenie potravy, napomáhajú syntéze niektorých vitamínov a iných dôležitých látok, upravujú pohyblivosť čriev, stimulujú imunitný systém, potláčajú alergické reakcie, vplývajú na hladinu cholesterolu, pomáhajú získavať energiu pre telesnú aktivitu a v neposlednom rade zabezpečujú, aby naša „črevná klíma“ bola taká, ako má byť- vyhovujúca pre tie „dobré“ a nevyhovujúca pre tie „zlé“ mikroorganizmy.

Aj keď sa istotne všetci snažíme, aby sa naše črevá mali čo najlepšie, predsa len niekedy nastane situácia, kedy to nie je úplne ono. Nevhodná či neobvyklá strava, zmeny prostredia, stres či užívanie liekov (najmä antibiotík, cytostatík či imunosupresív) zapríčiňuje nerovnováhu medzi užitočnými a škodlivými baktériami, ktorá sa prejavuje práve črevnými ťažkosťami.

A ako si vtedy pomôcť? Ideálnym spôsobom je, ak podporíme „dobré baktérie“, ktoré následne budú schopné zabezpečovať správnu funkciu nášho tráviaceho systému. Takouto užitočnou podporou sú probiotiká, najmä baktérie mliečneho kvasenia Laktobacily a Bifidobaktérie. Ich pôsobením dochádza v črevách k úprave pH, čím sa zlepšia podmienky pre prirodzené deje, ktoré tam prebiehajú.

Okrem prísunu probiotík je možné dodať organizmu tiež prebiotiká, látky sacharidovej povahy zabezpečujúce výživu probiotických baktérií. Novorodencom prebiotiká zabezpečuje materské mlieko, pre nás ostatných je ich zdrojom najmä rastlinná strava. Najznámejšie prebiotikum, Inulín, sa nachádza hlavne v koreni čakanky, v artičokách, v cibuli či v cesnaku. Prebiotiká sú v menšej miere zastúpené tiež v jablkách, marhuliach či niektorých strukovinách.

Nakoľko sú probiotiká živými baktériami, neostávajú v našich črevách natrvalo. Kvôli zabezpečeniu očakávaného efektu je tak potrebné ich dlhodobé užívanie. Platí, že je lepšie ich užívať samostatne, v prípade podpory črevnej mikroflóry počas užívania antibiotík je dôležité dodržať aspoň dvojhodinový rozostup, aby ich antibiotikum nezničilo skôr, ako by nám stihli pomôcť.

Mgr. Martina Kadlecová