Všetko čo potrebujete vedieť o vitamíne D

Pod vitamínom D sa chápe skupina látok, ktoré boli objavené v roku 1922 (Elmer McCollum). Sú to steroidové hormonálne prekurzory, ktoré sú známe najmä svojou antirachitickou účinnosťou. Keďže si ho telo vytvára samo, ide skôr o hormón ako o vitamín. Pri nedostatočnom oslnení človek potrebuje vitamín D prijímať ešte aj v potrave. Vitamín D sa rozpúšťa v tukoch.  Okrem známych účinkov na hustotu kostí a zdravie chrupu má aj ďalšie pozitívne účinky. Má potenciál regulovať - priamo či nepriamo - viac ako 200 rôznych génov zodpovedných za mnohé biologické procesy ľudského organizmu. Posilňuje imunitný systém (tzv. cytotoxicita makrofágov a aktivita buniek imunitného systému – zabijakov). Hypoteticky je dokonca schopný modifikovať proliferáciu a diferenciáciu buniek, angiogenézu. Týmto spôsobom zabraňuje aspoň čiastočne a za určitých okolností deleniu rakovinových buniek, predovšetkým v prípade prostaty, hrubého čreva, rakoviny kože a prsníka a vyvoláva niekedy aj smrť rakovinových buniek. Pôsobí teda antikarcinogénne. Je účinný pri liečbe niektorých ochorení kože (psoriáza), stimuluje rast a rozvoj buniek pokožky (zabraňuje deleniu keratinocytov). Dopĺňanie vitamínu D počas tehotenstva zabezpečuje správny vývoj kostry plodu a predchádza nízkej pôrodnej váhe. V období dojčenia zvyšuje tvorbu mlieka. Adekvátny príjem vitamínu D v detstve a puberte sa tiež podieľa na správnom vývoji organizmu.
Zdroj - tu

8 príznakov nedostatku vitamína D v tele: 

1, Smútok - ženy, ktoré majú v krvi nedostatok vitamínu D, majú dvojnásobne väčší sklon k depresii
2, Vysoký krvný tlak - vitamín D je dôležitý pre kardiovaskulárny systém. tento vitamín pomáha regulovať krvný tlak, 
                                      pri jeho nedostatku je krvný tlak nevyrovnaný. 
3, Zvýšená citlivosť na bolesť -  Nedostatok vitamínu D môže byť sprevádzaný chronickou bolesťou
4, Únava a ospralosť - ľudia s nízkou hladinou vitamínu D sa cítia neustále unavení a ospalí
5, Podráždenosť - Skôr než obviníte PMS, uvedomte si, že vitamín D má vplyv na produkciu hormónu "štastia" v mozgu,
                                ktorý sa nazýva sérotonín. Vitamín D Vám teda pomôže zdvihnúť náladu. 
6, Svalová slabosť - Úbytok svalovej hmoty alebo svalová slabosť môže byť dôsledkom nedostatku vitamína D
7, Nižšia výdrž -  Znížená výkonosť a výdrž pri fyzickej aktivite môže byť podľa štúdie spojená s nedostatkom vitamínu D
8, Nadváha -  U obéznych ľudí je potreba vitamínu D vyššia. Vitamín D je u obéznych ľudí distribuovaný vo veľkom množstve tukového
                       tkaniva čím sa znižuje jeho biologická dostupnosť. Obézni ľudia tiež bývajú často na slnku viac oblečení. 

RIZIKOVÉ FAKTORY, KTORÉ MÔŽU ZVYŠIŤ NEDOSTATOK VITAMÍNU D3
Osteoporóza
Nadváha
Vek 60+
Tehotenstvo a dojčenie
Vegetariáni a vegáni
Ochorenie pečene a obličiek
Malabsorpcia - neschopnosť vstrebávať živiny (napríklad poruchy tráviaceho systému)
Nosenie oblečenia s dlhými rukávmi a nohavicami aj počas leta

Nedostatok vitamínu D a choroby
Onkológia - črevá, prsníky, vaječníky, prostata
Neurológia - Schizofrénia, Alzheimerova choroba, kognitívne poruchy
Psychiatria - Depresia, PMS
Kardiovaskulárny systém - Infarkt, hepyrtenzia, funkcia svalov
Choroby imunitného systému - reumatoidná artitída, lupus, atopická dermatitída, bronchiálna astma

 


Produkty priradené k tejto novinke

Prihlásiť sa k odberu noviniek



Prihláste sa do newsletteru a získajte pravidelné informácie o super ponukách, akciách a zľavách. Newslettre sú určené pre osoby staršie ako 16 rokov!
Informácie o ochrane osobných údajov. Zo zasielania sa móžete kedykoľvek odhlásit.